Onze schepen
Schram Shipping startte in 1994 met de MV Marianne, die later opgevolgd werd door MV Nekton. We hebben nu MV Anna (sinds 2015) en MV Vertom Joy (vanaf 2023) in de vaart.
1994-2004 MV MARIANNE
In 1994 startten we met de MV Marianne, een general cargo schip dat in 1986 als MV Harns door Amels in Makkum werd gebouwd. Met een lengte van 79 m en breedte van 11,4 m was het schip voor zowel kustvaart als riviervaart geschikt. Met de Marianne voeren we goederen transporten door heel Europa. Het laadvermogen bedroeg 1.600 mt. De samenwerking met collega kapitein-eigenaar Mooij in VOF Marianne Kustvaartbedrijf was een solide partnerschap. In 2004 werd het tijd de MV Marianne te vervangen, die na verkoop onder Maltese vlag een nieuw leven kreeg als André Michel I.
2004-2015 MV NEKTON
Tien jaar en vele transporten verder, besloten we de Marianne te vervangen door een groter general cargo schip. Dit werd de MV Nekton (voorheen Aquarius, gebouwd 1996 door scheepswerf Peters in Kampen). Het laadvermogen van de Nekton was dubbel zo groot als dat van de Marianne: 3.200 mt. De Nekton was 12,5 m breed en 85 m lang. Met een crew van zes personen deden we vele goederen in heel Europa, Engeland, en landen in het Midden Oosten en Noord Afrika aan de Middellandse Zee. Na pensionering van onze VOF partner, werd Schram Shipping in 2011 zelfstandig.
In 2015 werd het tijd voor een groter schip en is de MV Nekton verkocht, die vervolgens onder Duitse vlag verder ging als MV Aland.
2015-nu MV ANNA
In 2015 is MV Anna aangekocht, een general cargo schip met een laadvermogen van 5.000 mt. Met de MV Anna vervoeren we goederen als graan, kunstmest en zand over de Noord-, Oost- en Middellandse Zee. De Anna is 90 m lang en 14,2 m breed. Ze werd in 2008 door Barkmeijer Stroobos gebouwd als Blue Sea, voer enkele jaren als MV Beaumerit en werd bij ons na renovatie de MV Anna.
De crew van MV Anna bestaat uit zeven personen: kapitein, stuurvrouw, maritiem officier, matroos, kok en twee stagiaires. Als erkend leerbedrijf leiden we al vele jaren toekomstige maritieme professionals op. Voor de toekomst is ook innovatieve verduurzaming belangrijk. Zo hebben we in 2022 VentiFoils op de MV Anna geplaatst waarmee CO2 uitstoot aanzienlijk wordt verminderd.
2023-nu MV VERTOM JOY
In 2021 kochten Schram Shipping en Vertom de voormalige Joint Runner I. De ruwbouw van dit schip startte in 2013 in Kampen; de afbouw liet op zich wachten waardoor het schip voorheen nauwelijks in bedrijf is geweest. In 2022 en 2023 werd het grote multi purpose / general cargo schip Schram Shipping afgebouwd en ingrijpend gemoderniseerd. De doop van MV Vertom Joy vond plaats op 8 december 2023.
Modernisering betrof niet alleen een gehele metamorfose van de buitenkant en een nieuw interieur; ook technisch hebben we ongeveer alles vernieuwd. Voor het laden en lossen is de Vertom Joy uitgerust met twee opvallende 80-tons kranen. Om het schip toekomstbestendig te maken, is een 'state of the art' moderne diesel-elektrische voortstuwingsmotor aangebracht. Deze is niet alleen zuinig met brandstof (en daarmee CO2 uitstoot) op langere trajecten; ook kan de Vertom Joy op schone elektrische voortstuwing havens in en uit varen.